Par plakātiem / On posters

October 11, 201031 COMMENTS

Rīgas Modes nedēļa A/W 2011 – jau pēc divām nedēļām. Jau 13. reizi. Kā vēsta preses relīze, šo sezonu RIGA FASHION WEEK iesāk ar jaunu logo un imidžu. Par oficiālo RFW seju kļuvis manekens kā simbols modes univesālumam: “Lai būtu modīgs, nav jābūt modelim vai sabiedrībā pazīstamam cilvēkam. Jebkurš var „valkāt modi”, radīt to vai sekot tai līdzi. Mode visiem.” Kamēr ideja modi universalizēt ir apsveicama (kaut, manuprāt, universāla tā bijusi vienmēr, ne tikai šosezon), vai tāds ir arī plakāta dizaina risinājums? To jautāju trim profesionāliem grafiskajiem dizaineriem.

***

RIGA FASHION WEEK A/W 2011 is back in two weeks and will happen for the 13th time. Quoting the press release, this season RFW opens with a new logo and image. The official face of RFW is that of a plastic dummy (mannequin) symbolizing the versatility of the fashion itself: “You don’t have to be a model or a celebrity to be trendy. Anyone can ‘wear fashion’, create it and follow it. Fashion for all.” While the idea itself is great (however, fashion has always (and not only this season) been for everyone, IMHO), how about the concept of visual solution? A question for three qualified graphic designers.

Sandijs Ruļuks, apavu zīmola ZoFA vizuālās indentitātes radītājs:

Tīri vizuāli – kādam patīk un kādam nepatīk. Kamēr to balsta uz gaumi, tikmēr nav jēgas diskutēt. Vairāk varētu runāt par klišejām. Saikne starp “modi ikvienam” un manekenu manā galvā nerodas. Šim pasākumam bija logotips? Es gan abus vairāk uztveru kā dekoratīvu tekstu.

Logotipu funkcija parasti ir stiprināt atpazīstamību, izmantojot simbolu (vai tekstu) uz dažādiem materiāliem. Tādēļ, ja to vēlas uztvert kā logo, būtu jāredz pielietojums arī citur. Logotips pasākumiem un tā maiņa pats par sevi nav nekas peļams, ja tam ir skaidrs nolūks un izmaiņas kaut ko atrisina, piemēram, norāda, ka pasākums ir mainījies vai tamlīdzīgi.

Pāris vārdos es teiktu, ka abi “plakāti” ir pietiekami nejēdzīgi, jo forma ir, bet satura mazāk. Vecajam gan ar modi, šķiet, ir lielāka saikne, jo tur ir modele ar tērpu (jaunajam šī saikne ir diezgan pastarpināta). Radošums gan abos atpūšas (ja nu RFW ar radošumu ir kāds sakars, nezinu).

Sandijs Ruluks, created graphic identity of Latvian footwear label ZoFA:

Visually some may like it, some may not. A discussion based on one’s taste is a waste of time. Still, there’s a reason to talk about some clichés. I can’t find the link between the dummy and “fashion for everyone”. And did this event even have a logo? To me both are just decorative texts. A change of logo as such is not a bad idea; however, what’s the reason of the changes – is it also a change of event’s concept?

In brief, both ‘posters’ are quite absurd – there is a form, but it lucks content. It seems previous poster has more connection with fashion as it has a model and a dress on it. However, creativity isn’t present in any of them (if RFW has something to do with it, which I’m not sure of).

***

Kirils Kirasirovs:

Ja runājam par lietu, nevis mēģinām būt politkorekti un jūtīgi, tad dizains ir samērā graujoši nejēdzīgs. Un tomēr. Caur plakātu uztveramā, vizuālā valoda vēsta par organizācijas vadītāju/ pasākuma veidotāju vizuālo pasaules uztveri un var būt, ka vēsta patiesību – ja skatās iepriekšējā gada versiju, šķiet, var izvilkt sakarības. Domāju, ka RWF dizaina koncepts noteikti varētu būt bezgalīgi radošs un drosmīgs, taču iešana šajā virzienā nav noimitējama tikai caur ārējo vizuālo komunikāciju – tur pasākumam acīmredzot arī saturiski jāprogresē, lai forma atbilstu saturam. Bet padoms īsumā – atturēties no klišejiskiem modes tēliem vai vismaz maksimāli radoši viņus apspēlēt. Sponsoru logo lietojumam ir redzētas arī veiksmīgākas versijas.

Vēl par logo. Radīt logo pasākumam ir vērtīgi, taču vēl svarīgāk ir izveidot vispār unikālu vizuālo tēlu, atmosfēru. Tad arī ar bildi pietiek. Domāju, darbā jāiesaista ne vien grafiskais dizainers bet arī kadra mākslinieks – pareizi izvēlēti abi minētie parasti garantē kvalitāti.

Kirils Kirasirovs:

If not hiding behind political correctness I have to say that the design is quite disastrous. But then again. The visual message of the poster is the RFW organizers’ visual perception of the world. And maybe their message holds the truth – taking both posters as whole, it seems, there’s coherence. I guess, the visual concept of RFW may be infinitely creative and courageous, but it’s not enough only with visual communication – the event and its content have to progress hand in hand with the visual form. My advice: steer clear from clichés of fashion images or at least upgrade them using creative mind. Also, the logos of sponsors could be placed better.

It’s not bad to create a logo for such event, but it’s even better to create a unique visual image, an atmosphere. Then it’s completely enough with one photo. There’s work not only for graphic designer, but also director of photography – working in team they usually stand for quality.

***

Miķelis Baštiks, grafiskās identitātes autors Latvijas paviljonam Expo Šanhajā:

Piekrītu kolēģiem. Godīgi sakot, abi plakāti šķiet diezgan vāji. Ja ar burtiem vēl varētu sadzīvot, tad zelta manekens un briesmīgais logotipu risinājums nogalina jebkādu sajūtu par modi, smalkumu, estētiku. Šobrīd visi trīs plakāta elementi – teksts, logotipi, manekens – izskatās vienkārši samesti vienā maketā, bez jebkādas savstarpējas sasaistes. Plakātam vajadzētu radīt sajūtu par to, kas tas ir & ko varam no RFW sagaidīt. Šobrīd es pamanu zelta seju ar melnu aci un Perwoll veļas mīkstinātāju. Ja ir bijusi kāda doma aiz tā zelta manekena, tad tā man galīgi nenolasās. Vairāk varētu vilkt uz make-up nedēļu.

Mikjelis Bashtiks, author of creative identity for Latvian pavilion in Expo 2010, Shanghai:

I agree with both my colleagues.  Honestly, both posters seem quite weak. If I could live with the choice of fonts, then golden dummy and horrible solution of logos kills any atmosphere of fashion, delicacy and aesthetics. For now, all three elements – font, logos and dummy – looks roughly thrown together with no mutual connection whatsoever. A poster should create a feeling of what RFW is and what can it bring. Now I see only a golden face with black eye and Perwoll detergent. If there’s a message behind that golden dummy then I totally don’t get it. It looks more like a make-up not fashion week.

***

Vizuālam salīdzinājumam – citu pasaules modes nedēļu plakāti:

A visual comparison – posters of other fashion weeks around the globe:



Comments

October 11, 2010 at 4:24 pm

izlasot, ka uzdosi jautājumu trim prof gr diz., nodomāju- ja viens no tiem nebūs Miķelis, vairs Tevi nelasīšu :D

lasītājs
October 11, 2010 at 4:26 pm

manekenam nav jāmaksā par fotosesiju un ja bilde ir no stockiem, tad arī fotogrāfam.

October 11, 2010 at 4:27 pm

njā, mums liepājas mākslas vidusskolā lietišķajā grafikā tādu plakātu neņemtu pretī. (un es nemācījos grafisko dizainu vai reklāmu )

Kni
October 11, 2010 at 5:09 pm

Nez kādi bija varianti, no kuriem izvēlējās. Būtu interesanti paskatīties uz tiem. Citādi ļoti saistošs raksts!

    agnesiga
    October 11, 2010 at 5:20 pm

    >Kni
    Diemzel parejie variantii plasakai publikai (ari man) saprotamu iemeslu del nav pieejami. Tacu runaa, ka variants bijis QooQoo raditajaa terpa gjerbta modele.

*signe
October 11, 2010 at 5:21 pm

šogad modes nedēļā k.ko varēs redzēt arī parastie mirstīgie vai tikai “cilvēki ar ielūgumu”?
un ja tikai “tie ar ielūgumu”, tad kur lai es dabūju kādu? :D

    agnesiga
    October 11, 2010 at 5:32 pm

    >Signe
    Diemzel par so vel neesmu informeta. Cerams, ka ar koncepta (modi visiem) mainju bus nomainita ari ielugumu politika.

mk
October 11, 2010 at 5:26 pm

seit diemzel visu nosaka sponsori – “lielaku logo” :(

Līga
October 11, 2010 at 6:14 pm

_manuprāt, skumjš risinājums. Attiecībā uz ielūgumiem būtu jauki, ja cilvēks parastais tiktu laipni gaidīts. Pagājušajā gadā apmeklējot Oslo fashion week biju patīkami pārsteigta par auksto norvēģu viesmīlību un plašajām durvīm.

October 11, 2010 at 7:51 pm

paldies par šo ierakstu!

October 11, 2010 at 8:19 pm

Bet tie citi plakāti no citām vietām gan ir smuki. Jocīgi, ka kaut ko tādu šeit arī nevar izdomāt.
RFW šī gada plakāti līdzinās Augstskolas “Turība” diskotēku uzsaukumiem :D

b.b.
October 11, 2010 at 9:00 pm

briesmiigs plakaats. asociaacijas ar neforshiem naktsklubiem. tajaa burtu nobiidiijumaa man veel prasaas ielikt weAk

October 11, 2010 at 9:57 pm

Vancouver patīk un Austin ļoti :)

elīza
October 11, 2010 at 11:07 pm

pirmā asociācija- perwool nedēļa kaut kādā lielveikalā.

bet ja skatās no gaišās puses, vismaz nav serif-fontus lietojuši! :D

October 11, 2010 at 11:10 pm

Jā, paldies par šo rakstu!! ;) Man patīk, ka skaties uz lietām plašāk, meklē piemērus, viedokļus un salīdzini. Tas liek lasītājam reflektēt.

Dažreiz ideja laba, bet izpildījums sliktāks, jo trūkst finanšu, resursu. Dažkārt vienkārši nav piesaistīti īstie cilvēki. No kļūdām mācās, un ir, uz ko tiekties :))

* Mani tikai mazliet kaitina vārds “radošums”, bet tās ir tikai manas nelāgās asociācijas un īpašās attiecības ar latviešu valodu. Var būt “radošs”. Var teikt “kreativitāte” (lai gan varētu strīdēties, ka tas nav īsti latvisks vārds). Mazliet ne par tēmu, un tomēr..

October 12, 2010 at 12:20 am

Jauno plakātu ieraugot nodomāju, ka tas tā pat kā GAP (nu jau Gap) jaunais logo ir.. hmm.. fail.. to say the least!! Bet nu pastāstiņš labs tev un ekspertiem padevies :)
Redzēs kā tad būs ar “mode visiem” un “tikai ar ielūgumiem” konceptu apvienošanu.

Santa
October 12, 2010 at 8:58 am

Ļoti interesants raksts. Varbūt šoreiz būs citādāk, bet vienmēr brīnos, kapēc šim pasākumam ir nepieciešami plakāti, ja to var apmeklēt tikai ar ielūgumiem…

October 12, 2010 at 6:40 pm

Baštika koments iespārda.

aurora
October 14, 2010 at 4:43 pm

taa tachu ir agnese zeltinja nevis zelta manekens, ne?
bet perwoll kruta)
stambulas modes ned arii sponsoreeja dazas skates un vienaa pat palaida burbuljus un visa zaale smarzhoja peec perwoll))
jaunais logo svaks, bet kopskats tomeer labaaks kaa pag.g.

    agnesiga
    October 14, 2010 at 5:08 pm

    Nu nee – tas ir ists zelta manekens.

October 15, 2010 at 12:28 pm

mašīnas eļļas vai dragreisa reklāmas baneris, njaa kaut kads jokains tehnorobots, bet tie logotipi uz ta melna fona toties izskatas svaigi un ielec tiehsi acis :)

November 5, 2010 at 11:07 pm

[…] done that. Gan bez preses akreditācijas, jo tā man pirmoreiz tika atteikta (hm, laikam kāds plakāts būs pie vainas), un tomēr. Putniņš pačukstēja, ka līdzīgu iemeslu dēļ melnajā sarakstā […]

November 6, 2010 at 1:10 am

[…] šamējie ir TIK jutīgi pret kritiku un atļaušos teikt – ļoti pamatotu gan no šīs puses par atbaidošo plakātu (nu piedodiet, tur pat aklajam redzams, ka nav izdevies), gan no šīs – par atklāšanas […]

zīle
November 6, 2010 at 3:36 pm

Nu tagad man ir skaidrs, kādēļ KS skati skatijies foaje. :D Vispāre ši raksts man patīk. Ir tēma, ir viedokļi. Un šiem viedokļiem grūti nepiekrist. Lai gan RFW pagājušā gfada plakāts jau tad man lika apdfomāties. :D

zīle
November 6, 2010 at 3:49 pm

khmm, khmm… vēl gribēju piebilst, ka esmu pārsteigta par RFW reakciju. Pilnīga nespēja uztvert profesionāļu kritiku. Bērnudārzs?

Marianne K.
November 6, 2010 at 11:20 pm
Karlis
November 6, 2010 at 11:36 pm

Jaa, kritiku uztvert vinji tieshaam neprot. Galu galaa katrs driikst izteikt savas domas, pie tam te ir profesionaalju viedoklji. Laikam paaraak lepna un iedomiiga taa rfw vadiiba. Laikam nostraadaaja urliigais “Paraadiisim cik mees ietekmiigi un ar ko sasienies” .

mh
November 8, 2010 at 12:25 am

Lieliski, atkal Latvija ieberžas kaunā, šoreiz ar Perwool un infantilismu
kopumā smieklīgi

Gints Bude
November 9, 2010 at 1:45 pm

zofas lapa ari nekas īpašs

November 9, 2010 at 10:03 pm

Kad ieraudzīju pirmo reiz – hmm… whatthe. o.o”
Lai nu kā, gribētos, lai plakāts kliedz high fashion vai vienkārši kaut ko eyecatching būtu ielikuši, varbūt pat kaut ko provocējoši modīgi jokainu, kas piesaistītu vismaz kaut kādu uzmanību un sasaistītos ar modi un/vai stilu.
Bet nu kā bija tā bija. .__.

Toms Skabardis
November 14, 2010 at 12:42 pm

man ir aizdomas, ka burtu un krasu nobidijums ir vel vienas citas lietas delj- ludzu ieverot, ka plakata autori lietojushi divas dazhadas melnaas krasas (t.i. – viena ir peleciga):
te nu gan varetu but domata pamatiga nodeva Perwoll – krasu atjauninatajam…
kas ir nu ta ka bik pa traku…
protams, vel trakak ir neielaist zhurnalistus pasakumaa delj (pamatotas) plakata kritikas

Say What You Think

YOUR COMMENT